Woonvisie 2020-2025: VVD wil de focus gaan leggen op jongeren en starters

De commissie Ruimte besprak woensdagavond de definitieve Woonvisie 2020-2025. Het is een intensief traject geweest waarbij meer dan 1.400 inwoners via een enquête hun wensen hebben kunnen delen. Nu ligt er een uitgewerkte woonvisie waarin de uitgangspunten voor het woonbeleid van de komende vijf jaar is uitgewerkt.

We zien dat Bunschoten blijft groeien, zo zullen er naar verwachting de komende tien jaar 1.200 extra huishoudens bijkomen. We zien een aantal trends. Allereerst is dat de vergrijzing, hierdoor neemt de behoefte aan seniorenwoningen toe. Een tweede trend is de verdunning van huishoudens, met andere woorden, de huishoudens worden kleiner.

Er zijn op dit moment in kwantitatieve zin voldoende woningbouwplannen om te kunnen voldoen aan de vraag die de komende 20 jaar wordt verwacht. Wij zien echter een enorme druk op de woningmarkt en huizen in Bunschoten zijn erg duur voor onze starters. Velen kunnen geen woning kopen of moeten soms uitwijken naar een andere gemeente.

We zullen sneller en meer moeten bouwen in onze gemeente. Daarnaast moeten we mogelijk de bebouwingsdichtheid gaan intensiveren en waar mogelijk ook hoger gaan bouwen als dit past in de omgeving.

We zien dat er behoefte is aan woningen in alle categorieën. We zien ook dat jongeren en starters in onze gemeente amper een woning kunnen krijgen, het is onbetaalbaar of de woningen zijn gewoonweg niet beschikbaar.

Dat je überhaupt een woning kunt vinden is voor ons velen malen belangrijker dan de ruime beschikbaarheid van bepaalde typen of varianten van woningen. Natuurlijk vinden we die keuzevrijheid ook heel erg belangrijk maar voorop staat voor ons toch echt dat mensen überhaupt een woning kunnen krijgen. Dit is met name voor jongeren en starters moeilijk.

Wij willen daarom een focus op starters, een focus op klein en betaalbaar wonen en genoeg huizen voor jongeren en starters. Daarom staan wij achter de gedachte om bij de toekomstige ontwikkeling van Rengerswetering Eiland 5 de focus te leggen op starters, een starterseiland.