Sinds 2017
wordt het huishoudelijk afval in Bunschoten verwerkt via het systeem van
bronscheiding. Bij bronscheiding wordt vooraf het afval gescheiden door de
inwoners zelf en wordt dit gescheiden ingezameld. Het papier, groente, fruit en
tuinafval (gft) en plastic, metalen verpakkingen en drankenkartons (PMD) wordt aan huis ingezameld en het restafval wat
overblijft na het scheiden moet in een ondergrondse container ergens in de
buurt worden gedeponeerd. Kosten voor het storten van restafval in een ondergrondse
container zijn momenteel circa €1,70.
Al vanaf de start kende het afvalbeleid weerstand. Deze
weerstand was in het begin fel maar monde later uit in indirecte weerstand
doordat circa 2.000 huishoudens geen enkele storting doen in een ondergrondse
container. Ter vergelijking, Bunschoten telt circa 8000 huishoudens wat dus
betekend dat een kwart daarvan het systeem van ondergrondse containers compleet
niet gebruikt.
Daarnaast liepen de kosten de afgelopen jaren fors op, de
afgelopen 2 jaar stegen de kosten van dit afvalbeleid met ruim €100,-. Dit had
meerdere oorzaken en kwam ook omdat de belasting die wordt geheven op het
verbranden van restafval de afgelopen jaren flink is gestegen. De landelijke
overheid verhoogt die verbrandingsbelasting om ervoor te zorgen dat gemeente en
inwoners een financiële prikkel hebben om zo min mogelijk restafval te
produceren en dus zo goed mogelijk afval te scheiden. Papier (blauwe kliko) en PMD (oranje kliko) leveren
geld op, als Bunschoten dit aanbiedt krijgt de gemeente daarvoor een vergoeding.
Echter naast deze stijgende verbrandingsbelasting zagen we de
afgelopen jaren een forse verhoging van het aanbod van restafval in onze
gemeente. Allereerst omdat er veel restafval bij het PMD zat waardoor de
partijen plastic die vanuit Bunschoten worden aangeboden afgekeurd worden. Het
afgekeurde plastic wordt verbrand, net als het restafval en daar moet
uiteindelijk ook verbrandingsbelasting voor worden betaald. Afkeur van PMD kost
de gemeente dus geld en dat zorgt voor een hoger tarief wat huishoudens moeten
betalen voor de afvalinzameling.
Daarnaast is de hoeveelheid afval die op het aanbiedstation
(vuilnisbelt) wordt aangeboden ook fors toegenomen. Hier zit waarschijnlijk ook
veel restafval bij wat mensen meenemen omdat ze op die manier de ondergrondse
container kunnen vermijden. Het afval dat op het aanbiedstation wordt
aangeboden moet ook worden verwerkt en verbrand en ook dit kost de gemeente
Bunschoten geld.
Tot slot zien we ook dat er veel afval wordt gedumpt bij de
ondergrondse containers. Dit afval moet worden opgeruimd door medewerkers van
de gemeente en dat kost dus ook ambtelijke uren die niet op een andere manier
kunnen worden ingezet. Bovendien is het ook onrechtvaardig voor mensen die wel
afval in de ondergrondse container storten en daar voor betalen. Zij worden
dubbel gestraft omdat ze een vergoeding betalen voor het storten van het
restafval en betalen indirect voor de kosten die worden gemaakt voor mensen die
het afval dumpen.
Al met al reden genoeg voor deze coalitie om het roer om te
gooien en te kiezen voor een systeem van nascheiding. Daarnaast zullen
inwoners worden betrokken via een brede meningspeiling, zoals bijvoorbeeld een
enquête. De planning is om op 1 januari 2022 over te gaan tot het nieuwe
systeem.
Raadsvergadering: kijk hier terug
Plan van aanpak: klik hier