Coalitiepartijen Bunschoten willen een servicegerichter afvalbeleid

De gemeenteraad heeft donderdag 29 oktober het kaderstellend plan van aanpak voor de invoering van een systeem van nascheiding vastgesteld. De coalitie wil meer service in het nieuwe beleid door het restafval weer aan huis te gaan inzamelen. Het komende jaar zal verder gewerkt worden aan de verdere invoering van een systeem van nascheiding waarbij ook inwoners nog zullen worden betrokken.

Sinds 2017 wordt het huishoudelijk afval in Bunschoten verwerkt via het systeem van bronscheiding. Bij bronscheiding wordt vooraf het afval gescheiden door de inwoners zelf en wordt dit gescheiden ingezameld. Het papier, groente, fruit en tuinafval (gft) en plastic, metalen verpakkingen en drankenkartons (PMD) wordt aan huis ingezameld en het restafval wat overblijft na het scheiden moet in een ondergrondse container ergens in de buurt worden gedeponeerd. Kosten voor het storten van restafval in een ondergrondse container zijn momenteel circa €1,70.

Al vanaf de start kende het afvalbeleid weerstand. Deze weerstand was in het begin fel maar monde later uit in indirecte weerstand doordat circa 2.000 huishoudens geen enkele storting doen in een ondergrondse container. Ter vergelijking, Bunschoten telt circa 8000 huishoudens wat dus betekend dat een kwart daarvan het systeem van ondergrondse containers compleet niet gebruikt.

Daarnaast liepen de kosten de afgelopen jaren fors op, de afgelopen 2 jaar stegen de kosten van dit afvalbeleid met ruim €100,-. Dit had meerdere oorzaken en kwam ook omdat de belasting die wordt geheven op het verbranden van restafval de afgelopen jaren flink is gestegen. De landelijke overheid verhoogt die verbrandingsbelasting om ervoor te zorgen dat gemeente en inwoners een financiële prikkel hebben om zo min mogelijk restafval te produceren en dus zo goed mogelijk afval te scheiden. Papier (blauwe kliko) en PMD (oranje kliko) leveren geld op, als Bunschoten dit aanbiedt krijgt de gemeente daarvoor een vergoeding.

Echter naast deze stijgende verbrandingsbelasting zagen we de afgelopen jaren een forse verhoging van het aanbod van restafval in onze gemeente. Allereerst omdat er veel restafval bij het PMD zat waardoor de partijen plastic die vanuit Bunschoten worden aangeboden afgekeurd worden. Het afgekeurde plastic wordt verbrand, net als het restafval en daar moet uiteindelijk ook verbrandingsbelasting voor worden betaald. Afkeur van PMD kost de gemeente dus geld en dat zorgt voor een hoger tarief wat huishoudens moeten betalen voor de afvalinzameling.

Daarnaast is de hoeveelheid afval die op het aanbiedstation (vuilnisbelt) wordt aangeboden ook fors toegenomen. Hier zit waarschijnlijk ook veel restafval bij wat mensen meenemen omdat ze op die manier de ondergrondse container kunnen vermijden. Het afval dat op het aanbiedstation wordt aangeboden moet ook worden verwerkt en verbrand en ook dit kost de gemeente Bunschoten geld.

Tot slot zien we ook dat er veel afval wordt gedumpt bij de ondergrondse containers. Dit afval moet worden opgeruimd door medewerkers van de gemeente en dat kost dus ook ambtelijke uren die niet op een andere manier kunnen worden ingezet. Bovendien is het ook onrechtvaardig voor mensen die wel afval in de ondergrondse container storten en daar voor betalen. Zij worden dubbel gestraft omdat ze een vergoeding betalen voor het storten van het restafval en betalen indirect voor de kosten die worden gemaakt voor mensen die het afval dumpen.

Al met al reden genoeg voor deze coalitie om het roer om te gooien en te kiezen voor een systeem van nascheiding. Daarnaast zullen inwoners worden betrokken via een brede meningspeiling, zoals bijvoorbeeld een enquête. De planning is om op 1 januari 2022 over te gaan tot het nieuwe systeem.

Raadsvergadering: kijk hier terug

Plan van aanpak: klik hier