VVD Bunschoten kritisch maar ook realistisch over Regionale Energie Strategie (RES)

In 2015 hebben 174 landen het Akkoord Van Parijs ondertekend om de opwarming van de aarde te beteugelen. Wat uit dit akkoord voortvloeit is dat Nederland maatregelen moet nemen om in 2030 50% minder CO2 uitstoten en in 2050 helemaal geen CO2 meer. De Nederlandse overheid is op allerlei manieren bezig om dit voor elkaar te krijgen. Binnen het grote geheel aan plannen is aan 30 deelregio’s gevraagd mogelijkheden te presenteren voor het opwekken van energie uit zon en wind op het eigen grondgebied. Dit proces moet leiden tot iets wat we de Regionale Energie Strategie (RES) noemen.

Bunschoten zit met acht andere regiogemeente in de Regio Amersfoort, deze regio moet met een gezamenlijk voorstel komen om te komen tot wind- en zonne-energie voor deze regio. In de praktijk betekend dit dat deze regio maatregelen moet nemen als zonneweiden en windmolens om wind en zonne-energie op te gaan wekken om daarmee de uitstoot van CO2 te reduceren.

Alle gemeenten geven aan wat zij kunnen bijdragen en dat wordt samengevoegd tot een zogenaamd “bod” van deze regio aan de regering in Den Haag. Onze regio moet minimaal 0,2 terawatt (TW) schone energie bijdragen (dat is 200 miljard Watt). In de huidige RES wordt echter voorgesteld om 0,5TW als bod af te geven. Dat is tweeënhalf keer zoveel als door de landelijke overheid wordt gevraagd. Zo’n bod komt in eigenlijk neer op een landkaart met daarin de mogelijkheden voor windmolens en zonneweiden die samen voldoende energie opwekken. Dit betekent voor de regio Amersfoort regio 44 grote windmolens en 190 ha zonnepanelen (380 voetbalvelden).

Of we het nu leuk vinden of niet, we moeten ons als gemeenteraden van de landelijke overheid over dit vraagstuk buigen en keuzes maken. Elke gemeenteraad in de regio buigt zich over dit bod. De VVD is kritisch maar beseft ook dat er geen ontkomen aan is en daardoor zijn we ook realistisch. De gemeenteraad van Bunschoten is onder voorwaarden akkoord gegaan met dit bod en vraagt nadrukkelijk aandacht voor onder meer de volgende zaken:

1. Hanteer het minimale bod

Omdat innovaties uiteindelijk een grote bijdrage kunnen gaan leveren willen we nu niet verder gaan dan strikt noodzakelijk 0,2TW. Straks hebben we misschien spijt wanneer de hele regio vol staat met windmolens en zonneweiden, die ook een grote aanslag kunnen vormen op het open landschap en de natuur, terwijl er inmiddels een veel beter oplossing is die veel minder zichtbaar is. Daarnaast moeten we beseffen dat ook het minimale bod al veel kan vragen als het gaat om het creëren van draagvalk onder inwoners van de regio.

2. Uitvoering kostenneutraal voor gemeenten

De RES stelt wel doelen maar er is niets vermeld over wie dat allemaal gaat betalen. Gemeentes hebben hier in ieder geval geen geld voor. Dus vinden wij dat de kosten niet bij de gemeente of haar inwoners neergelegd mogen worden in de vorm van b.v. belastingverhogingen of bezuinigingen op voorzieningen zoals een zwembad.

3. Bescherm Natura 2000 gebieden en de Eempolder

In de doorkijk na 2030 wordt onder meer de Eempolder, het Eemmeer en de Natura 2000 gebieden genoemd als potentiële gebieden. Dit zijn de unieke open gebieden die om onze gemeente heen liggen en zijn aangewezen als beschermd natuur- en weidevogel gebied. Wat ons betreft niet bepaald een gebied waar je grote windmolens wild plaatsen of zogenaamde drijvende zonnepanelen in het unieke Natura 2000 gebied bij het Eemmeer.

4. Houdt rekening met innovaties

De RES gaat alleen over energie uit zon en wind. De geschiedenis leert ons dat grote maatschappelijke vooruitgang wordt gerealiseerd door innovaties. Dus hele nieuwe oplossingen die we nu misschien nog helemaal niet kennen. Een voorbeeld is het internet als innovatieve oplossing voor communicatie, hoger rendement per zonnepaneel door nieuwe technologieën en de mogelijkheden van bijvoorbeeld kernenergie. Als gemeenteraad van Bunschoten vragen we dan ook uitdrukkelijk om ook in te zetten op innovaties.

De RES Regio Amersfoort: Klik hier
Website met informatie: Klik hier